Een no-nonsense SBR-introductietraject

05 oktober 2017
Algemeen

De Schipper Groep presenteert zich in de markt als een MKB-sparringpartner met een no-nonsense aanpak. ICT-Manager Kees Mol vertaalt die instelling in zijn dagelijks werk vooral als gezond realisme en een goede voorbereiding.

Een no-nonsense SBR-introductietraject

Mol begon daarom al ruimschoots voor de uiteindelijke aansluiting op SBR Banken in 2016 te kijken naar de details om de overgang richting digitale en gestandaardiseerde aanlevering van financiële rapportages bij de banken zo soepel mogelijk te maken.

“Ik wilde ons bedrijf stap voor stap voorbereiden op de overschakeling”, aldus Mol. “Veel voorwerk dus, maar het online-programma is dan ook belangrijk voor ons. Wij willen op een moderne en efficiënte manier samenwerken met onze klanten. Dus er is ons veel aan gelegen dat dit bijdraagt aan de dienstverlening richting klant.”

Trekker van de SRB-introductie binnen de Schipper Groep - sinds de oprichting in 1938 uitgegroeid tot een bedrijf met twaalf vestigingen met circa 350 voornamelijk accountants en belastingadviseurs - is accountant Bert Jacobs.

Korte lijnen
“Alle begin bij dergelijke trajecten is lastig”, vertelt hij. “Dat was natuurlijk hier niet anders. Soms moet je proefondervindelijk vaststellen waar je allemaal tegenaan kunt lopen. En de handleiding gaf niet altijd alle antwoorden, maar voordeel voor ons was wel dat Kees Mol korte lijnen had met softwareleverancier CaseWare. Dus de meeste zaken konden we vrij snel weer oplossen.”

Mol vindt de aanpak van de Schipper Groep een goed introductietraject. “Uiteindelijk zijn we begonnen met de verplichte aanleveringen van de jaarstukken voor de micro en kleine ondernemingen bij de Kamer van Koophandel. Daarna zijn we dus snel doorgeschakeld naar de samenwerking met SBR Banken. Die rapportages zijn toch iets complexer omdat er meer wordt gevraagd door de banken. Maar als je technisch klaar bent voor de samenwerking met SBR, dan heb je meer tijd voor de inhoud van de rapportage.”

Wensenlijstje
Terugkijkend hebben Mol en Jacobs wel een duidelijk wensenlijstje dat behulpzaam kan zijn voor collega-kantoren die de stap nog moeten zetten. “Intensief overleg tussen SBR Banken en de kantoren, een duidelijk handleiding en goede voorbeeldrapportages. Die onderdelen maken het leven aan onze kant echt eenvoudiger. Uiteindelijk investeer je hier als bedrijf toch behoorlijk wat tijd in”, aldus Jacobs.

Daarmee staat het nut van eenduidig een eenvoudig rapporteren in SBR niet ter discussie. Jacobs: “Standaardisatie is natuurlijk als een hamerstuk in een vergadering. Daar hoeven we niet lang over na te denken. Dit proces wordt breder en breder. Wij bieden als Schipper Groep een compleet online-dienstverleningsconcept aan. En daar past SBR Banken naadloos in.”

Accountants kunnen niet meer om SBR Nexus heen

Een nieuwe standaard voor het veilig, eenvoudig en snel aanleveren van bedrijfsinformatie bij banken: dat is simpelweg de opzet van SBR Nexus (voorheen SBR Banken). Voor een accountant moet het inmiddels geen vraag...

18 juni 2019
Algemeen