Mijn Data, Mijn Business

De zakelijke markt werkt steeds meer datagedreven. Daarom wilt SBR Nexus dé totaaloplossing faciliteren voor het veilig en eenvoudig delen van data door bedrijven en organisaties in Nederland. Met het platform Mijn Data, Mijn Business (MDMB) zorgt SBR Nexus ervoor dat gebruikers gemakkelijk hun data kunnen uitwisselen met andere partijen.

We zien dat het databewustzijn bij organisaties groeit, maar het besef dat data het 'nieuwe geld' is, mist vaak nog. Zonde, want data vertegenwoordigt een belangrijke waarde voor ondernemers. Hun data is dus eigenlijk onderdeel van hun kapitaal en daar moeten ze natuurlijk voorzichtig mee omgaan. Eén van de belangrijkste uitgangspunten van SBR Nexus is dan ook om met MDMB ondernemingen controle te geven over hun eigen data waarbij zij zelf bepalen met wie ze het willen delen.

Op MijnDataMijnBusiness.nl creëren we een overzichtelijke omgeving waar voornamelijk MKB en MKB+ ondernemers de regie hebben over hun data en met wie ze hun informatie delen. Ons doel is daarom dan ook dat zoveel mogelijk ondernemers zich bij het platform aansluiten en dat de zakelijke markt SBR Nexus in 2021 ziet als dé organisatie voor het bieden van standaarden voor rapportages, maar ook als hét platform voor de uitwisseling van deze data. Allemaal op een veilige en eenvoudige manier!

Direct naar Mijn Data, Mijn Business

 

Hoe werkt Mijn Data, Mijn Business?

Binnen Mijn Data, Mijn Business kennen we 3 primaire rollen:
1) De ondernemer die data-eigenaar is (bijvoorbeeld een vastgoedeigenaar)
2) De dienstverlener (bijvoorbeeld de accountant of taxateur)
3) De ontvangende of uitvragende partij (bijvoorbeeld de bank of een brancheorganisatie)

De ondernemer kan rapportages versturen en inzicht krijgen in de XBRL data door middel van de user interface (UI). De ondernemer heeft in het proces de regie en bepaalt zelf met wie hij data deelt.

De dienstverlener kan namens de ondernemers XBRL rapportages versturen via zijn eigen software óf de technische interface van Mijn Data, Mijn Business. De rapportages worden dan via onze Bancaire Infrastructurele Voorziening (BIV) verstuurd.

Als laatste kan de ontvangende of uitvragende partij de verzonden rapportages ontvangen in zijn eigen systeem voor verdere verwerking.

Daarnaast maken verschillende applicaties ook onderdeel uit van het platform. Mijn Data, Mijn Business heeft een portaalfunctie waar meerdere apps in toegevoegd zijn. Hierdoor heeft de gebruiker een centrale plek waar hij de regie kan voeren over zijn data-uitwisseling met betrekking tot de financiering. In de toekomst zullen hier steeds meer applicaties beschikbaar komen voor jou als gebruiker.

Weten hoe het precies werkt? Bekijk ook onze supportpagina en selecteer welk type gebruiker je bent voor de juiste informatie.

Voordelen voor gebruikers

Eenvoudige en veilige inlogfunctionaliteit

Eén overzichtelijke plek voor al je bedrijfsdata

Data direct deelbaar met meerdere partijen

Direct Mijn Data, Mijn Business gebruiken

Om als ondernemer toegang te krijgen tot Mijn Data, Mijn Business log je in met eHerkenning. Dit is een initiatief van de overheid waarmee je op één en dezelfde veilige manier bij meer dan 400 organisaties kunt inloggen. Nog geen eHerkenning? Dan kun je deze via het inlogscherm van MDMB aanvragen. Goed om te weten: voor Mijn Data, Mijn Business is minimaal een eH2+ certificaat nodig.

Meer weten over Mijn Data, Mijn Business of inloggen met eHerkenning? Bekijk onze handleiding of raadpleeg www.eherkenning.nl.

Ga direct naar Mijn Data, Mijn Business

Inloggen met eHerkenning: hoe werkt dat?

Het platform MDMB maakt gebruik van eHerkenning. Hiermee log je als ondernemer op één manier veilig in bij meer dan 400 organisaties in Nederland. Er zijn een aantal zaken die geregeld moeten worden om succesvol te kunnen inloggen op MDMB.

Wil je direct eHerkenning aanvragen bij een erkende leverancier? Maak je keuze met behulp van het leveranciersoverzicht van eherkenning.nl. Voor het aanvragen van eHerkenning moet je enkele belangrijke stappen doorlopen en de verwerkingstijd van de aanvraag is afhankelijk van de zaken die in het Handelsregister zijn opgenomen over jouw organisatie:

  • Ben je de bestuurder of natuurlijk rechtspersoon van de aanvragende organisatie en volledig bevoegd om namens de organisatie te handelen?
  • Heeft je organisatie een complexe bestuurdersstructuur (met veel en/of gezamenlijk bevoegde bestuurders), of betreft het meerdere KvK's waarvoor eHerkenning aangevraagd dient te worden, zorg dan voor alle benodigde informatie voor je aanvraag en houdt ook dan rekening met de levertijden.
  • Een aanvraag moet juist en volledig zijn en voorzien zijn van de juiste documenten en handtekeningen. Zo moet je organisatie bijvoorbeeld ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel om eHerkenning aan te kunnen schaffen. Bij het verwerken van aanvragen EH3 moeten de leveranciers van eHerkenning verplicht allerlei controles doen op deze gegevens, zoals identificatie en het vaststellen van de bevoegdheid. De verwerkingstijd van je aanvraag is onder meer afhankelijk van de zaken die in het Handelsregister zijn opgenomen over je organisatie.

De aanvraag doen

Vraag je persoonsgebonden eHerkenning aan en houd rekening met de verplichte gegevens die je nodig hebt. Zo moet je het juiste betrouwbaarheidsniveau instellen, voor MDMB geldt op dit moment EH2+ als minimum. Daarnaast kun je een machtiging instellen, want als je met eHerkenning een online dienst wilt afnemen, moet je daarvoor gemachtigd zijn, zonder machtiging werkt het niet. Bij eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 1 (EH1) worden machtigingen automatisch toegekend. Vanaf EH2 (dus ook MDMB) moet je een machtiging aanvragen. Een machtiging is, net als eHerkenning, persoonsgebonden.
 
De beheerder van eHerkenning binnen je eigen organisatie kan met de beheermodule machtigingen aanvragen en wijzigen. Ook geeft de beheermodule een totaaloverzicht van alle verstrekte eHerkenning inlogmiddelen (aangeschaft bij dezelfde leverancier), machtigingen en betrouwbaarheidsniveaus binnen de organisatie(s) waarvoor de beheerder gemachtigd is. Vraag bij jouw leverancier naar de mogelijkheden van de beheermodule.

Meer...

Achtergrond informatie m.b.t. machtigingen vind je op de website van eHerkenning. We adviseren je om specifiek contact te leggen met de beheerder van jouw organisatie voor het regelen van een specifieke EH2+ machtiging voor MDMB, of contact te leggen met de support van jouw eHerkenningsleverancier voor de configuratie hiervan.
 
Voor meer informatie en antwoorden op veelgestelde vragen kun je een kijkje nemen op onze supportpagina.